• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
YesPojisteni.cz

YesPojisteni.cz

Online srovnávač všech druhů pojištění od hlavních pojišťoven na trhu. Vyberte nejlevnější pojištění online.

  • Cestovní pojištění
  • Povinné ručení
  • Havarijní pojištění
  • Úrazové pojištění
  • Životní pojištění
  • Majetek
  • Pojištění dopravců
  • Pojištění cizinců
  • Kalkulačky
  • Blog
  • Podcast
  • O nás
  • Pobočka MÁJ
  • Kontakt
  • +420 800 445 555
  • Kalkulačky
  • Blog
  • Podcast
  • O nás
  • Pobočka MÁJ
  • Kontakt
  • +420 800 445 555
  • Cestovní pojištění
  • Povinné ručení
  • Havarijní pojištění
  • Úrazové pojištění
  • Životní pojištění
  • Majetek
  • Pojištění dopravců
  • Pojištění cizinců

Srovnání dohody AETR a nařízení č. 561/2006

Dopravci 12/09/2022 Od Josef Vejvoda

Pobočka Máj

Co je Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (AETR) a přídavné nařízení č. 561/2006? Vše potřebné se dozvíte v našem přehledu.

(Přehledná AETR tabulka a nařízení č. 561/2006 níže v článku.)

Co je AETR?

AETR je Evropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě (z francouzského Accord européen sûr les transports routiers). Tato dohoda vymezuje kupříkladu věkové či profesní požadavky na osádky, ale především maximální dobu řízení a četnost povinných přestávek v průběhu jízdy. AETR se využívá pro mezinárodní dopravu.

Co je nařízení č. 561/2006?

Nařízení č. 561/2006 je ustanovení týkající se dopravy v rámci území Evropské unie, které je platné od roku 2007. Podle čl. 2 odstavce 2 a 3 nařízení č. 561/2006 se tato pravidla vztahují na silniční dopravu bez ohledu na zemi, v níž bylo vozidlo registrováno, vykonávanou výhradně v zemích EU nebo mezi zeměmi, jež jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru (jedná se o země jako Švýcarsko, Island, Lichtenštejnsko a Norsko). Nařízení č. 561 se využívá pro dopravu po EU.

Auta banner

Na koho se AETR a nařízení č. 561/2006 vztahuje?

AETR a nařízení č. 561/2006 se vztahuje na nákladní vozidla, jejichž hmotnost včetně návěsu překračuje 3,5 tuny. Nařízení platí i pro vozidla, která jsou svou konstrukcí nebo trvalou úpravou určena k přepravě více než devíti osob, a to včetně řidiče (například autobus). Maximální doba, po kterou má řidič povoleno sedět za volantem, se rozděluje na dobu týdenní a denní. Oba stanovené časy je nutné dodržovat a nakládku a vykládku limitům přizpůsobovat.

Týdenní doba řízení

  • Během jednoho týdne nesmí doba strávená za volantem překročit 56 hodin.
  • Během dvou týdnů nesmí celková doba přesáhnout 90 hodin.

Příklad:

Pokud první týden na cestě najedete 40 hodin, následující týden smíte ujet pouze dalších 50. Třetí týden je hodinové maximum opět 40 hodin.

Denní doba řízení

  • Denní doba řízení nesmí přesáhnout 9 hodin. Dvakrát v týdnu ale může být prodloužena na hodin 10.

Týdenní doba odpočinku

  • Během jednoho týdne je řidič povinen strávit nejméně 45 hodin odpočinkem. Tuto odpočinkovou dobu lze zkrátit na 24 hodin, a to za podmínky, že ji koncem třetího týdne od této pauzy dorovná. Dorovnání by mělo být provedeno tak, že budete stát 45 hodin v kuse plus počet hodin, které musíte dorovnat do předešlé, zkrácené pauzy.

Příklad:

Pokud si první týden na cestě odpočinete 30 hodin, následující týden jste povinni strávit odpočinkem 45 hodin. Poslední týden dodržíte stanovených 45 hodin plus dalších 15 z týdne prvního.

Auta banner

Denní doba odpočinku

  • Každých 24 hodin musí řidič využít denní dobu odpočinku – to je 11 hodin. Třikrát do týdne ji však může zkrátit na hodin 9. Mezi dvěma týdenními dobami odpočinku smí řidič využít nejvýše tři zkrácené denní doby.

Bezpečnostní přestávky během jízdy

Bezpečnostní přestávka během jízdy nastává každé 4,5 hodiny a trvá 45 minut (to neplatí v případě, když začíná doba odpočinku). Bezpečnostní přestávka může být nahrazena přestávkou o délce 15 minut, po které ale následuje přestávka 30 minut.

Srovnání AETRu a nařízení č. 561/2006

AETRNařízení č. 561/2006
Týdenní doba řízeníNesmí překročit 56 hodin.
Denní doba řízeníNesmí překročit 9 hodin. Může být dvakrát v týdnu prodloužena na 10 hodin mezi dvěma odpočinky.
Celková doba řízeníVe dvou po sobě jdoucích týdnech lze řídit maximálně 90 hodin.
Pracovní doba za týdenDle nařízení vlády je týdenní pracovní doba 48 hodin. Může být prodloužena na maximálně 60 hodin.
Týdenní doba odpočinkuMusí být minimálně 45 hodin.
Denní doba odpočinkuPo ukončení každé denní doby řízení následuje odpočinek 11 hodin.
Zkrácená doba odpočinkuMinimálně 24 až 36 hodin podle místa odstavení vozidla. Vyrovnání do konce třetího následujícího týdne.Minimálně 24 hodin s vyrovnáním do konce třetího následujícího týdne.
Denní doba odpočinku pro dva řidičeMusí být 8 hodin během každých 30 hodin jízdy.Musí být minimálně 9 hodin během každých 30 hodin. Kromě první hodiny jízdy musí být druhý řidič přítomen.
Rozdělení denní doby odpočinkuV případě prodloužení odpočinku na minimálně 12 hodin lze rozdělit na nejvýše tři úseky. Z toho jeden z úseků musí být alespoň 8 hodin.V případě prodloužení odpočinku na minimálně 12 hodin lze rozdělit do dvou úseků. První úsek minimálně tři hodiny. Druhý úsek minimálně 9 hodin.
Zkrácení denní doby odpočinkuLze zkrátit maximálně třikrát týdně, a to až na 9 hodin. Do konce týdne musí dojít k vyrovnání odpočinku.Lze zkrátit maximálně třikrát týdně, a to až na 9 hodin, a to mezi dvěma týdenními odpočinky. K vyrovnání nedochází.
Bezpečnostní přestávka během jízdyPo 4,5 hodiny jízdy povinná přestávka 45 minut. Lze rozdělit na kratší, nejméně 15 minut trvající úseky.Po 4,5 hodiny jízdy povinná přestávka 45 minut. Lze rozdělit na dvě části: nejprve 15 minut a poté 30 minut.
Začátek týdenního odpočinku řidičePo maximálně šesti denních dobách řízení (dvanácti denních dobách řízení, pokud se jedná o mezinárodní osobní příležitostnou dopravu).Nejpozději po šesti 24hodinových časových úsecích od předchozího týdenního odpočinku.
Povinnost předložení záznamových listů ke kontrolePředkládá se ze současného týdne a posledního dne toho předcházejícího.Předkládá se ze současného dne a k tomu z dalších 28 předchozích kalendářních dní.

AETR tabulka s nařízením č. 561/2006 ke stažení zde.

Sankce za porušení dodržování AETRu

Porušení povinných přestávek a přesáhnutí doby jízdy je trestáno přestupkovým řízením a následnou sankcí. V některých zemích může porušení doby odpočinku nebo denní doby jízdy znamenat také trestný čin. V každém případě nepodceňte sjednání havarijního pojištění.

Mohlo by vás zajímat:

  • Jak fungují srovnávače pojištění?
  • Jak funguje bodový systém a co byste měli vědět?

O Josef Vejvoda

Spoluzakladatel portálu YesPojisteni.cz. Expert na pojištění a autor mnoha publikovaných článků na portálu YesPojisteni.cz

Footer

Pojištění

  • Cestovní pojištění
  • Povinné ručení
  • Havarijní pojištění
  • Majetek
  • Životní pojištění
  • Úrazové pojištění
  • Pojištění cizinců

Pojišťovny

  • Allianz pojišťovna
  • Pillow pojišťovna
  • Inter Partner Assistance
  • Generali Česká pojišťovna
  • ČPP Pojišťovna
  • ČSOB pojišťovna
  • Kooperativa pojišťovna
  • Pojišťovna VZP
  • Slavia pojišťovna
  • SV pojišťovna
  • Union pojišťovna
  • Uniqa pojišťovna

Soutěž

  • Pravidla soutěže

Kalkulačky

  • Kalkulačka povinné ručení
  • Kalkulačka havarijní pojištění
  • Kalkulačka cestovní pojištění
  • Kalkulačka zdravotní pojištění cizinců

Poptávkové formuláře

  • Poptávkový formulář úrazové pojištění
  • Poptávkový formulář životní pojištění
  • Poptávkový formulář pojištění majetku
  • Poptávkový formulář pojištění bytových domů
  • Poptávkový formulář finanční způsobilost dopravce
  • Poptávkový formulář pojištění strojů
  • Poptávkový formulář flotilové pojištění
  • Poptávkový formulář pojištění nákladu

Pro klienty

  • Informace o finančních službách uzavíraných na dálku
  • Informace pro spotřebitele
  • Návod k ověření pojišťovacího zprostředkovatele
  • Vzor odstoupení od pojištění uzavřeného službou na dálku
  • Zásady používání Cookies

GDPR

  • Žádost o informaci o zpracování osobních údajů
  • Žádost o opravu osobních údajů
  • Žádost na výmaz osobních údajů

Informace

  • Kontakt
  • Časté dotazy
  • O nás
  • Obchodní podmínky
  • Informační memorandum
  • Zpracování osobních údajů
  • Reklamační řád – stížnosti
  • Výpis z obchodního rejstříku
  • Etický kodex
  • Cílové trhy
  • Informace o zprostředkovateli pojištění
  • Whistleblowing
  • Udělení marketingového souhlasu
  • VOS – vnitřní oznamovací systém
  • Vyhledávání na webu
  • Kalkulačky pojištění

ESG

  • Informace o přístupu k udržitelnosti v oblasti finančních služeb
  • Nezohledňování nepříznivých dopadů pojišťovacího poradenství na faktory udržitelnosti souladu se zněním čl.13

ESG archiv

  • Informační dokument udržitelnost
  • Politika začleňování rizik týkajících se udržitelnosti

Copyright © 2025 · YesPojisteni.cz