V následujícím článku vám přiblížíme zákonnou formu pro úrazové pojištění zaměstnanců, neboli takzvané „pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání“.
K čemu je úrazové pojištění pro zaměstnance?
Povinnost hradit toto pojištění vyplývá ze zákona pro všechny zaměstnavatele, kteří mají alespoň jednoho zaměstnance. V případě vzniku nějaké pracovní nehody nebo nemoci v souvislosti s povoláním, nahradí úrazové pojištění pro zaměstnance zaměstnavateli škodu, která jeho zaměstnanci v práci vznikla. Tato náhrada je však vyplácena pouze v tom rozsahu, v jakém je zaměstnavatel za škodu dle zákoníku práce odpovědný. Taktéž pojišťovna nehradí škodu, kterou se zaměstnavatel již zavázal hradit nad rámec, jenž byl stanoven právními předpisy.
Na koho se úrazové pojištění zaměstnanců vztahuje?
Úrazové pojištění zaměstnanců se vztahuje na zaměstnavatele s alespoň jedním zaměstnancem. Zaměstnancem, je pro účely tohoto pojištění osoba v pracovním poměru, a to buď na základě pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti, nebo dohody o provedení práce. Přihlásit se k tomuto zákonnému pojištění musí i zahraniční zaměstnavatelé, kteří mají povinnost za své zaměstnance v České republice odvádět sociální pojištění.
Pojištění zaměstnanců se naopak nevztahuje na členy dozorčích rad, statutárních orgánů, společníky, jednatele a statutáry. Výjimka u úrazového pojištění zaměstnanců dále platí pro ty zaměstnavatele, kteří mají dle zákona postavení státního orgánu a nemusí si tedy úrazové pojištění pro zaměstnance sjednávat.
Jak probíhá sjednání pojištění úrazu pro zaměstnance?
Zákonné pojištění pro případ odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání sjednávají zaměstnavatelé u pojišťovny Kooperativa a doba trvání pojištění je ode dne vzniku prvního pracovněprávního vztahu daného zaměstnavatele, až po ukončení jeho existence. Někteří zaměstnavatelé jsou naopak pojištěni u České pojišťovny, jelikož si pojištění sjednali již před 31. 12. 1992 a po celou dobu své existence jsou tedy vedeni u stejné pojišťovny.
TIP: Jestliže chcete ušetřit na zákonném úrazovém pojištění zaměstnanců, využijte naší nabídky a nechte si úrazové pojištění zaměstnanců nacenit u nás. Díky tomu, že Kooperativa je naší smluvní pojišťovnou, jsme pro vás schopni zařídit výhodnou slevu. Napište na info@yespojisteni.cz nebo zavolejte na 722 809 089 a my pro vás najdeme nejvýhodnější individuální nabídku.
Jelikož je pojištění zákonné, nemusí se při jeho sjednání uzavírat pojistná smlouva jako u jiných druhů pojištění. Jakmile tedy vznikne první pracovněprávní vztah, musí zaměstnavatel tuto skutečnost nahlásit písemně prostřednictvím elektronického formuláře na pojišťovnu Kooperativa. Ve formuláři je nutné, aby zaměstnavatel uvedl své identifikační údaje jako jsou například IČ, název, adresa sídla a kontaktní údaje.
Po odeslání přihlášky již není registrace ze strany pojišťovny Kooperativa potvrzována.
Jaké jsou povinnosti zaměstnavatele?
Mimo povinností spojených s nahlášením potřebných údajů, je zaměstnavatel taktéž povinnen pojišťovnu informovat o vzniku škodní události, jejím rozsahu a výši a postupovat dle pokynů pojistitele. V případě, že by ke škodní události došlo v souvislosti s neoprávněným podnikáním zaměstnavatele, nebo porušením předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnavatelem či zaměstnancem, má pojistitel vůči zaměstnavateli nárok na odpovídající náhradu, a to až do výše již poskytnutého pojistného plnění.
To samé se vztahuje na situaci, kdy byla škoda způsobena zaměstnavatele či zaměstnancem úmyslně, nebo pod vlivem akoholu či jiné návykové látky.
Jak se vypočítá pojistné na úrazové pojištění zaměstnanců?
Pojistné na úrazové pojištění zaměstnanců se vypočítává zaměstnavatelem ze základu, jenž je stanoven stejným postupem jako vyměřovací základ pro pojištění sociálního zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Základem je poté souhrn vyměřovacích základů za již uplynulé kalendářní čtvrtletí všech zaměstnanců, kteří v daném období byli u tohoto zaměstnavatele zaměstnáni. K výpočtu pojistného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele se dále použijí sazby, které jsou uvedeny v příloze vyhlášky Ministerstva financí č. 125/1993 (OKEČ) a jsou roztříděny na kategorie dle základních činností, které tvoří předmět podnikání zaměstnavatele. Tak například činnost „Dobývání černého uhlí včetně výroby černouhelných briket“ má v seznamu OKEČ kód 10.1 a sazbu 50,4 promile. Naopak méně nebezpečná činnost jako například „Výzkum a vývoj v oblasti humanitních, společenských věd a nauk o literatuře“ má kód 73.2 a pouze 2,8 promile z vyměřovacího základu.
Kdy a jak se hradí pojistné?
Pojistné na úrazové pojištění zaměstnanců se hradí vždy na začátku příslušného čtvrtletí. Za I. čtvrtletí se pojistné tedy uhradí do 31. ledna, II. čtvtletí je splatné do 30. dubna, III. čtvrtletí do 31. července a IV. čtvrtletí do 31. října. Minimální výše pojistného za jedno čtvrtletí činí pro zaměstnavatele 100 Kč. To může nastat například v případě, kdy zaměstnavatel zaměstnává pouze zaměstnance na DPP a částka nepřekročí 10 000 Kč. Pokud zaměstnanec na DPP vstoupí do sociálního pojištění, bude se poté provádět výpočet pojistného dle výše uvedených ustanovení.
Za správnost výpočtu pojistného a jeho uhrazení odpovídá výhradně zaměstnavatel a je tedy povinen tyto náležitosti prokázat. V opačném případě se předpokládá, že pojistné na pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za nemoci z povolání a pracovní úrazy nebylo uhrazeno. Dále je důležité si pamatovat, že v případě, že zaměstnavatel nesplnil svoji povinnost řádně a včas uhradit pojistné, bude pojistné za každý započatý měsíc zvyšováno o 10 procent z dlužné částky.
Jak probíhá oznámení pojistné události?
Pojistnou událost je vždy nutné oznámit pojistiteli písemně, a to na příslušnou adresu uvedenou na stránkách pojišťovny. Pojišťovny mají k dispozici svůj speciální formulář k oznámení škodní události, jenž dle pokynů pojistitele vyplníte a přiložíte relevantní dokumenty k dané škodní události. Může se tak jednat o záznamy o úrazu pracovníka, doklady k nemoci z povolání, nebo například doklad o hodnocení bolestného. Dále musí být v oznámení škodní události přesně identifikován pojištěný zaměstnavatel a jeho zaměstnanec, neboli poškozená osoba. Po vyplnění formuláře jej zasíláte poštou na příslušnou adresu pojišťovny.
Jak úrazové pojištění zaměstnanců zanikne?
Zákonné pojištění trvá po celou dobu existence pojištěného zaměstnavatele a může zaniknout řádným odhlášením. Jedním z důvodů pro odhlášení zaměstnavatele je samotný jeho zánik, tedy zánik firmy. Dále dojde k odhlášení v případě, že zaměstnavatel již nezaměstnává žádného zaměstnance. Pro odhlášení zaměstnavatele je důležité o této skutečnosti a důvodu odhlášení informovat příslušnou pojišťovnu (pojišťovnu Kooperativa či Českou pojišťovnu). Oznámení probíhá zásadně v písemné formě a musí obsahovat uvedení data, ke kterému zánik firmy či stav bez zaměstnanců nastal.
V případě, že došlo pouze k přerušení zaměstnávání pracovníků, je zaměstnavatel povinnen tuto skutečnost taktéž písemně oznámit příslušné pojišťovně s uvedením data, ke kterému tento stav nastal. Ten samý postup platí i pro opětovné přihlášení k pojišťovně. Je důležité podotknout, že v případě přerušení zaměstnávání pracovníků, nedochází poté při obnovení ke změně příslušnosti k pojišťovně. Pokud jste tedy byli pojištěni u České pojišťovny, při opětovném přihlášení po přerušení zůstáváte i nadále pojištěni u České pojišťovny.