S cestováním letadlem jsou kromě řady výhod občas spojeny i nějaké komplikace. Nezřídka se stává, že jsou kvůli komplikovaným letům vaše zavazadla zpožděna či ztracena, nebo kvůli špatným povětrnostním podmínkám je váš let posunut, popřípadě dokonce zrušen. Jak však v takových situacích postupovat? Odpovědí na tuto otázky je pojištění zpoždění letu, které si v dnešním článku představíme.
Co je to pojištění zpoždění letu?
Pojištění zpoždění letu se zpravidla sjednává v rámci cestovního pojištění, přičemž u rozšířených balíčků cestovního pojištění bývá zahrnuto automaticky, a naopak u základního balíčku je nutné jej zpravidla sjednat jako připojištění. Pojištění zpoždění letu se vztahuje výhradně na toto pojistné nebezpečí, kdy podmínkou pro výplatu pojistného plnění je zpoždění letu o určitý počet hodin – zpravidla minimálně o 6 hodin od plánovaného času vašeho odletu.
Jak pojištění zpoždění letu funguje
Pokud se váš let zpozdil o minimální stanovený počet hodin, vzniká vám nárok na výplatu pojistného plnění ze strany pojistitele. Z pojištění zpoždění letu jsou hrazeny náklady na občerstvení, základní hygienické potřeby, náklady na ubytování a jiné nutně vynaložené náklady spojené se zpožděním a čekáním na nový či opožděný spoj. V této souvislosti je nutné podotknout, že je pojištění vždy sjednáváno s určitým limitem plnění, tedy maximální částkou do jejíž výše vám pojistitel náklady uhradí.
Obvyklé výluky z pojištění
Výluky z pojištění definují případy, kdy vám pojistitel pojistné plnění neposkytne, ač ke zpoždění letu skutečně došlo. Zpravidla není pojištěním pokrýváno takové zpoždění letu, které bylo známo v době alespoň 24 hodin před registrací (například zpoždění kvůli stávce či z jiných provozních důvodů). Dále se pojištění zpoždění letu nevztahuje na případy, kdy se pojištěná osoba řádně a včas nedostavila na registraci (check-in). Co se týče úhrady vynaložených nákladů, je pojistiteli zpravidla vyloučena úhrada výdajů za alkoholické nápoje či tabákové výrobky. Stejně tak je obvyklé, že pojištění zpoždění letu nepokrývá škody, které pojištěnému v souvislosti se zpožděním letu vznikly.
Co nabízí různé pojišťovny
V následujícím přehledu se zaměříme na nabídku a podmínky pojištění zpoždění letu u jednotlivých pojišťoven.
Pojišťovna ČPP
U této pojišťovny je pojištění zpoždění letu koncipováno jako připojištění, které je nutné si k cestovnímu pojištění sjednat. Pojištění pokrývá vynaložené náklady na ubytování a stravu po dobu čekání na let, jenž byl zpožděn leteckým dopravcem, a to na pravidelné lince. Nárok na pojistné plnění vzniká již po 6 hodinách zpoždění, přičemž u jednotlivých délek zpoždění je specifikován maximální limit pojistného plnění. Například pokud se jedná o zpoždění v délce 6 až 10 hodin, bude pojištěné osobě náležet úhrada vynaložených nákladů maximálně do výše 1000 Kč (limit pojistného plnění). Za 11 až 15 hodin zpoždění činí maximální částka 2000 Kč, za 16 až 20 hodin 3000 Kč, za 21 až 25 hodin zpoždění 4000 Kč. Maximální limit pojistného plnění činí 5000 Kč a vzniká na něj nárok při 26 až 30 hodinovém zpoždění. Podmínkou k vyplacení pojistného plnění je předložení písemného potvrzení o zpoždění letu, které lze od dopravce vyžádat.
Pojišťovna AXA
Pojištění zpoždění letu je u pojišťovny AXA zahrnuto v rámci takzvaného „Pojištění cestování letadlem“. Tento produkt se nevztahuje pouze na zpoždění letu, ale i na zrušení letu, nebo na ztrátu či zpoždění zavazadel. Pokryty jsou náklady na občerstvení, hygienické prostředky, náklady na oblečení (v případě zpoždění zavazadel) či náklady na dopravu do místa náhradního letu (při zrušení či zpoždění letu). V případě zpoždění letu je pojistné plnění podmíněno alespoň 6 hodinovým zpožděním.
Pojišťovna Allianz
U pojišťovny Allianz je pojištění zpoždění letu zahrnuto v produktu „Pojištění zavazadel“, kde je tedy pokryto poškození, zničení, ztráta či zpoždění zavazadel, včetně zpoždění samotného letu. Pokrýván je let, jenž má zpoždění více jak 6 hodin, přičemž výše pojistného plnění neboli odškodnění za zpoždění letu činí 200 Kč/hod zpoždění, maximálně 5000 Kč. V tomto ohledu je pro nárok na pojistné plnění důležité, že se jedná o let, jenž byl pojištěným rezervován a byl zpožděn buď z provozních důvodů, nepříznivého počasí, stávky, nebo technických problémů. Z pojištění jsou vyloučeny takové zpožděné lety, jejichž zpoždění bylo známé již v den rezervace daného letu.
Slavia pojišťovna
Zde je pojištění zpoždění letu nabízeno jako připojištění k cestovnímu pojištění. Pokryto je pouze zpoždění naplánovaného letu, přičemž za každých pět po sobě jdoucích hodin zpoždění poskytne pojistitel 1000 Kč. Maximální výše odškodnění za zpoždění letu zde činí 5000 Kč. Co se týče výluk z pojištění, není pojištěním pokryto zpoždění nepravidelného (charterového) letu. Dále se pojištění nevztahuje na případy, kdy pojištěná osoba zmeškala let vlastním zaviněním (nebo například neměla u sebe cestovní či jiné nutné doklady na cestu). Nepokrývá se též zpoždění z důvodu stávky či jiného opatření, které bylo známé již před plánovaným termínem odletu.
Pojišťovna VZP a.s.
Pojištění zpoždění letu je u této pojišťovny možné sjednat v rámci produktu „Pojištění zpoždění dopravního prostředku“, které je součástí cestovního pojištění. Pojištění se vztahuje na zpoždění odjezdu, odletu či odplutí dopravního prostředku, kterým měl pojištěný cestovat (a měl na něj již zakoupenou jízdenku). Pokrývány jsou náklady na ubytování, stravování a úschovu zavazadel z důvodu zpoždění, které trvalo nejméně 6 hodin. Podmínkou pro výplatu pojistného plnění je mimo jiné skutečnost, že bylo zpoždění způsobeno přírodními živly či dopravcem, nejednalo se o charterový (nepravidelný) let a zpoždění daného prostředku nebylo známé před plánovaným odjezdem. V rámci pojištění zpoždění dopravního prostředku lze zvolit několik limitů plnění, a to variantu „Basic“ (odškodnění za zpoždění letu ve výši maximálně 3000 Kč), variantu „Comfort“ (maximálně 4000 Kč) a variantu „Excelent“ (maximálně 5000 Kč).
ČSOB pojišťovna
Pojištění zpoždění letu se u této pojišťovny vztahuje na takové zpoždění, které trvalo nejméně 6 hodin a nebylo způsobeno stávkou či provozními důvody, které byly známé v den či před dnem registrace. Pojištěním jsou pokrývány náklady na občerstvení, stravování, úschovu zavazadel, nutnou přepravu a ubytování v souvislosti se zpožděním letu. Vyloučeny jsou z pojištění případy, kdy bylo zpoždění způsobeno zrušením letu, a to v důsledku nařízení místní autority. Dále není pojistitel povinen poskytnout pojistné plnění, pokud by si pojištěná osoba sama zajistila ubytování či přepravu do místa ubytování bez vědomí a souhlasu pojistitele. Pojištění zpoždění letu je u pojišťovny ČSOB automaticky zahrnuto ve variantě cestovního pojištění pod názvem „Pro náročné cestovatele“, přičemž pojistný limit pro zpoždění letu a zpoždění zavazadel zde činí 20 000 Kč.
Pojištění zrušení letu nebo zpoždění letu
Zpoždění letu může být na vaší cestě velmi nepříjemnou záležitostí, a proto pečlivě zvažte, zdali si v rámci svého cestovního pojištění tuto skutečnost nepojistit. Váš let to sice nezrychlí, ale alespoň za vás pojištění uhradí veškeré náklady, které jste v souvislosti s čekáním vynaložili. Sjednat pojištění zpoždění letu lze velice snadno s pomocí naší online kalkulačky cestovního pojištění, kde si kromě samotného cestovního pojištění můžete udělat srovnání cestovního pojištění. Po výběru nejvýhodnější nabídky můžete své pojištění snadno uhradit platební kartou a obdržet všechny pojistné doklady ihned emailem.